Farverådgivning og farvers psykologiske indflydelse. Farvekurser, farvebøger mm.

farver farvepsykologi farvekommunikation farvehealing indretningsarkitekt lene bjerregaard farverådgivning farvekursus farvesætning interiør arkitekt interiørarkitekt indretningsarkitekt indretning farveundervisning farvecoach farve-coach coahing farvesignaler farveterapi farveterapeut farveforskning farvepsykolog vægfarver farve kommunikation psykologi psykolog forskning terapi design terapeut kurser farvekurser healing farvebøger farvernes signaler farvesignaler

Gå til forsiden

LB-Colour Consult

Farve-tips til bolig og tøj © Bevidst brug af FARVER kan ændre din hverdag !

Denne side udfyldes løbende med nye farvetips fra farve-eksperten's forskning. Oplysningerne er beskyttet af
"Lov om ophavsret". © Du skal have min tilladelse til at citere fra siden! SE: www.copydan.dk og www.ophavsret.dk.

Læs mere om FARVERS PÅVIRKNINGER: Artikler + Erhverv

Farver stimulerer dig på forskellig måde:

1. Vidste du, at du kan bruge varme farver til at få mere energi, især hvis du er en udadvendt type? - Er du derimod en indadvendt type, kan du imidlertid få stress af for mange og stærke varme kulører. Det gælder især en stærk rød tone.

2. Ønsker du en livlig debat ved spisebordet, kan du f.eks. bruge orange vægge eller en orange dug. Farveforskning viser, at dersom du lægger en rød dug på bordet, vil din appetit og din spisehastighed øges!

3. Har du svært ved at falde i søvn om aftenen, kan du prøve en turkisgrøn vægfarve. Forskning viser, at den vil hjælpe visse personer, som er i underskud af denne farves bølgelængde.

4. Ønsker du en harmonisk og afslappet atmosfære i stuen, kan du f.eks. bruge en meget sart, støvet lysegrøn nuance til vægfarve og stille afdæmpede farver i resten af interiøret.

5. Vil du spare på varmeregningen, kan du bruge røde eller orange nuancer, som øger kropstemperaturen, på væggene. Men pas på, for du kan få sat så meget "blus" på, at temperamentet "koger" over af disse farver!

6. Har du brug for at kunne fordybe dig eller blive mere eftertænksom, kan du prøve med blå eller blåviolet. - Men hos nogle personer, kan stærke blå toner fremme tristhed = man bliver "moody blue".

7. Pas på sorte vægge, da store sorte flader fremmer angst, depression og pessimisme!!! Man kommer til at se "sort" på livet og kan blive meget indadvendt og inaktiv.

8. Varme gule vægge giver generelt glæde og optimisme for de fleste. En stærk "skrigende" citrongul kan derimod give hovedpine. Brug den kun på tilbehør.

9. Ønsker du at stimulere dine blide sider, kan du f.eks. anvende sarte rosa og fersken nuancer, såvel i tøj som i indretningen.

10. Er du på slankekur, kan du bruge en af disse farver på en dug: sort, mørkeblå, mørkebrun. - De får dig til at miste appetitten!

11. Lyse vægfarver virker generelt opløftende og optimistiske.

12. Mørke mættede vægfarver giver en hyggelig "hulestemning", men kan også virke dystre og fremme tristhed hos nogle mennesker.

13. Ønsker du at være festens midtpunkt, kan du tage rødt eller orange tøj på.

14. Ønsker du at andre skal tage dig seriøst, skal du derimod tage mørkeblåt eller sort tøj på.

15. Vil du se "slankere" ud, syner du 20 % mindre i sort tøj - men det sorte tøj virker samtidig afvisende og skaber distance til andre.

16. Pas på med "overstimulering" af farver. De forkerte vægfarver kan stresse - især kulørstærke farver.

17. Rum til kortere ophold kan dog godt have stærke farver.

18. Husk: Farvens påvirkning vokser med fladens størrelse.

19. Husk: Belysningen ændrer farveudstrålingen. Derfor skal du altid se en farveprøve i det lys, den skal være i, dvs. hjemme hos dig selv.

20. Er du en stille og indadvendt type, bør du have lyse, sarte vægfarver - ellers bliver du hurtigt overstimuleret.

21. Diskussionslysten stiger i røde rum. Får du meget stille gæster, kan det hjælpe med en rød dug på kaffebordet.

22. Sorte og mærkegrå vægfarver i børneværelser mindsker børns kreativitet og sågar også deres intelligens - i hvertfald midlertidig, så længe de opholder sig i sådanne rum. De bliver også triste af disse farver.... ligesom voksne!

23. Lider du af soriasis, vil du sandsynligvis have en forkærlighed for blå - fordi huden afviser de blå bølgelængder, vil du søge dem gennem dine øjne.

24. Har du for højt blodtryk, skal du absolut undgå store røde flader, da den stimulerer produktion af adrenalin, som får blodtryk og puls til at stige. Du kan i stedet bruge blå, der vil få blodtrykket til at falde.

25. Brug generelt beroligende farver i rum til afslapning.

26. I disse krisetider (2009) vælger tøjdesignerne meget GRÅ + SORT - det vil kun understrege pessimisme - tag i stedet nogle klare glade tøjfarver på, som styrker optimismen!

27. Brug røde møbler der, hvor du ønsker at tilføre energi til lokalet, eller steder du vil give opmærksomhed.